torsdag 1. september 2016

Bokbindingskurs vokser ikke akkurat på trær...

Det skal være sikkert og visst. Jeg ble fortalt dette av en som hadde googlet bokbindingskurs. Han fant meg og spurte om jeg holdt kurs og det gjorde jeg, men dessverre bodde han på vestlandet og skrev med et lite sukk "Kanskje jeg burde ta turen, for bokbindingskurs vokser jo ikke akkurat på trær..."

Kanskje dukker han opp denne gang, for jeg skal holde kurs igjen; mitt første tradisjonelle bokbindingskurs på lenge, allerede helgen 17.-18. september. Jeg gleder meg veldig til dette. Det er godt å gjøre tradisjonelle ting også, ikke bare kunstneriske og "løsslupne" ting, men godt, gammeldags håndverk. Det tar frem det "verste" i meg, jeg blir skikkelig petimeter og grøsser litt for hver halve millimeter som blir feil. Neida, jeg grøsser kanskje inni meg, men vet akkurat hvordan det er når man skal lære seg noe. Ennå så mye man forsøker så er det jommenmei ikke lett å få rette streker og skjære rett etc.

Uansett, om jeg ikke har skremt dere helt vekk, så meld dere på da vel?! Kurset holdes i Skedsmo husflidslag, et sted som jeg må innrømme at jeg har blitt veldig glad i! De har et stort og lyst lokale med mange bord = mye plass og k r i t t a v l e!

Her er link til arrangementet - kurs nummer 5.


Hva har jeg ellers drevet med siden sist innlegg, spør du? Vel, jeg har funnet ut at de to bøkene jeg fikk i oppdrag å skrive løkke- og stavskrift i har kommet ut i salg.

Forhåpentligvis er det mange skoler som har kjøpt inn dette nye skriveverket slik at skolebarna kan få en flott håndskrift. Ellers er det jo fritt frem for hvem som helst kjøpe disse. Du kan bestille de på denne linken.

Hva mer, vel jeg har vært med på å lage ferdig Gårdsboka som skal være med i "Farmen - kampen om tilværelsen" på TV2 om ikke lenge. Da må man jo nesten se på igjen. Det er en stund siden sist jeg lagde boken første gang og da lagde jeg hele boken. Denne gangen var omslaget allerede lagd på forhånd, alt jeg måtte gjøre var å finne en god måte å binde inn innmaten i boken slik at de kunne sy inn flere seksjoner ettersom ukesoppdragene skulle komme til. Det er lurt å spørre en vaskeekte bokbinder når man er i beita da.

Jeg har også jobbet intenst med å ferdigstille noen bøker som har vært til reparasjon ALTFOR lenge, men sånn er det dessverre når jeg har full jobb ved siden av og barn og hus og alt å ta meg av. Ikke lenge til de er ferdigstilte alle sammen nå, og da kommer det bilder.

I dag har jeg avsluttet mitt årlige diplom til Olaf-prisen. Stiftelsen som hedrer folk som har gjort en innsats i å forebygge selvmord blant barn og unge. En sak jeg syns er utrolig viktig å støtte og det gir meg en sånn glede over å ha dette oppdraget hvert år. Det minner meg hvert år om hvor dyrebare alle er, både unge og gamle.

Det er i grunn ganske morsomt å se hvor varierte arbeidsoppgaver jeg får ved å ha tatt denne utdannelsen og blitt kalligraf OG bokbinder. De hører liksom sammen og jeg trives veldig med å utføre både vakker skrift og vakre bøker. Jeg gleder meg til oppgaver som kommer. Jeg må få ut finger'n og få bundet inn designerinnbindingen jeg har meldt på til den internasjonale bokbindingskonkurransen i Designer Bookbinders regi. Jeg må få den sendt slik at de har den i hende innen utgangen av september. Igjen, jeg venter til siste slutt. Når skal jeg lære?

Ta vare på deg selv og alle rundt deg - til neste gang :)

Ingen kommentarer: